Sagatavošana skolai в Риге

Jūsu bērns drīz dosies uz skolu ... Šis ir svarīgs posms gan mazuļa, gan viņa vecāku dzīvē. Viņa panākumi, pielāgošanās vieglums un iespaidi par jaunu izglītības iestādi ir atkarīgi no tā, cik daudz viņš būs gatavs jaunai videi un uzdevumiem. Mēs iesakām pievērst īpašu uzmanību sagatavošanai skolai un rotaļīgā veidā dot startu veiksmīgām mācībām nākotnē.
Kā tas ir “pareizi sagatavot bērnu skolai”?

Lai bērni varētu viegli doties uz skolu, bez stresa, asarām un negatīvisma, jums tie ir emocionāli un praktiski jāsagatavo. Pirmsskolas vecuma skolnieks, kurš izrāda neatkarību un iniciatīvu, prot darboties komandā, ir zinātkārs un aktīvs, viegli nokļūs jaunā mācību izglītības līmenī.

Pirmsskolas sagatavošana bērnu klubā „Umka” ir rūpīgi pārdomāta aktivitāte, kuras laikā jūsu bērnam iemācīs lasīt un rakstīt, matemātiku un svešvalodas.
Mūsu skolēnu efektivitāte ir augsta, jo bērni koncentrējas nodarbībās. Katrai nodarbībai ir spēles forma, tā notiek labsirdīgā gaisotnē, un uzdevumi tiek izvēlēti, ņemot vērā bērnu individuālās īpašības un radot veiksmes situācijas katram no viņiem.

Skolas sagatavošanas programmā:
• domāšanas, atmiņas, uzmanības, runas, radošās iztēles attīstība;
• novērošanas, komunikācijas prasmes;
• fonēmiskās dzirdes attīstība (sagatavošanās lasītprasmes apguvei);
• smalkās motorikas attīstīšana (sagatavošanās rakstīšanai, grafisko pamatprasmju veidošana);
• sākotnējā lasīšanas apmācība;
• sākotnējo matemātisko priekšstatu veidošana;
• koordinācijas, kustību mūzikas pavadībā un ritma izjūtas attīstība;
• pilnvērtīgas psiholoģiskas gatavības skolas mācībām veidošana bērniem.

Mūsu programma ir daudzveidīga un maksimāli lietderīga. Runas un rakstīšanas attīstības nodarbībās bērni apgūst pēc N.Zaiceva metodes: viņi izšķir īsus, garus vārdus, skaņas, sadala vārdus zilbēs un nosaka skaņas vietu vārdā. Bērni iepazīstas ar terminiem: “skaņa”, “zilbe”, “vārds”, “teikums”, “burts”, mēģina tos salikt, trenējas rakstīt burtus un vārdus.

 Ar spēļu palīdzību mūsu skolotāji strādā ar bērnu smalko motoriku:
• pirkstu vingrošana;
• jautras aktīvas spēles;
• skicē attēlus, kur viens no nosacījumiem ir mainīt kustības virzienu, veikt atšķirīgu spiedienu uz zīmuli;
• zīmējumi ar trafaretu vai veidni.

Matemātikas stundās mēs iepazīstinām bērnus ar matemātikas pamatiem, attīstām loģisko domāšanu, palīdzam apgūt kvantitatīvo (tiešo un pretējo), kārtējo skaitīšanu:
• kas ir cipari;
• kāds sastāvs skaitļiem;
• kādas likumsakarības ir starp skaitļiem;
• dažādas ģeometriskas formas;
• matemātiskās zīmes;
• aritmētiskie un loģiskie uzdevumi;
• saskaitīšanas un atņemšanas piemēri;
• mērīšanas metodes.

Runas attīstīšanai un lasītprasmes pilnveidošanai mēs izmantojam tikai efektīvus materiālus, kuros informācija tiek sniegta pašā detalizētākajā veidā un viegli uztverama.
Mācību līdzekļos ir daudz ilustrāciju, tāpēc bērni ne tikai iemācās lasīt un rakstīt, bet arī iegūst priekšstatu par apkārtējo pasauli.

Katrā nodarbībā ietilpst plašs aktivitāšu un virzienu klāsts, piemēram, darbs pie vārdu zilbj-skaņu analīzes tiek apvienots ar jautājumiem par runas attīstību, un bērni veic uzdevumus gan patstāvīgi, gan grupās. Papildus galvenajiem uzdevumiem mēs palīdzam studentiem attīstīt uztveri, atmiņu, uzmanību, domāšanu, runu, fantāziju, iztēli un radošās spējas.

Katram grupas bērnam mēs izvēlamies individuālu pieeju. Bet gadās, ka dažiem bērniem jaunas zināšanas padodas ne tik viegli, šajā gadījumā mēs pievēršam īpašu uzmanību:
• mēs sākam mācīties materiālus kopā ar viņiem pirms klasesbiedriem (apsteigt, nevis panākt);
• slavējam mazuli par visiem viņa centieniem un vēlmi iemācīties kaut ko jaunu;
• neizmantojam noraidošu darbību rezultātu novērtējumu;
• salīdzinām un apspriežam ar mazuli panākumus tikai ar viņu paša, nevis ar citu bērnu panākumiem.

Mēs esam pārliecināti, ka bērnu piespiešana mācīties ir bezjēdzīga, tāpēc mēs esam vērsti ieinteresēt, pamudināt uz zināšanām. Nodarbību laikā mēs plaši izmantojam didaktiskās spēles, radošus uzdevumus, izklaidējošus uzdevumus un testus. Tie veicina bērnu aktivitāti, rada pozitīvu emocionālu noskaņojumu.

Mēs pilnībā veidojam nodarbības, iedziļinoties visās bērna intelektuālās attīstības jomās. Nodarbības sastāv no:
• izklaidējošām pirkstu spēlēm un vingrinājumiem;
• fiziskās audzināšanas;
• jautrām analītiskām spēlēm;
• patstāvīgās darbības;
• rotaļu vingrinājumiem ar smalko motoriku un roku kustību koordinācijas;
• speciālo izglītības zināšanu un iemaņu apgūšanas.

Mūsu centrā tiek praktizētas spēļu nodarbības, lai rosinātu iztēli, uzmanību, uztveri:
• analīze, priekšmetu klasifikācija;
• precizēšana pēc norādītās pazīmes;
• galvenā salīdzināšana un izcelšana;
• vienkāršas pārdomas;
• darbības saskaņā ar doto shēmu - algoritmu.

Nodarbības spēles formā runas darbības pilnveidošanai:
• zilbju, vārdu, teikumu, mazu tekstu lasīšana;
• teikumu patstāvīga salikšana.

Nodarbības spēles formā matemātikas prasmju veidošanai:
• skaitīšanas operāciju izpēte;
• priekšstatu veidošana par formu, izmēru, telpu un laiku;
• priekšmetu daudzuma salīdzināšana;
• kvantitatīvā un kārtas skaitļu izpēte (viens, divi, trīs un pirmais, otrais, trešais);
• matemātisko uzdevumu un piemēru ar saskaitīšanu un atņemšanu risināšana.

Kādām zināšanām vajadzētu būt bērnam, sākot iet skolā?
Runas attīstība un gatavība apgūt rakstību:
1) Fonēmiskās dzirdes klātbūtne, tā ietver šādas prasmes:
• dotās skaņas izcelšana runas plūsmā;
• skaņas atrašanās vietas noteikšana vārdos (sākums, vidus, beigas);
• izpratne par vārdu pareizu analīzi: kāda ir atšķirība starp galveno skaņu no līdzskaņa, skanīga no neskanīga, mīkstā līdzskaņa no cietās;
2) izpratne par principiem vārdu sadalīšanai zilbēs.
3) Prasme veidot teikumus no dažiem vārdiem.
4) Vispārinošu jēdzienu lietošana, īpašības vārdu izvēle lietvārdiem.
5) Veidot stāstu no attēliem, piedāvātā sižeta, par doto tēmu, par objektiem. Stāstījumam jābūt secīgam, saskaņotam, izteiksmīgam.

Sākotnējo matemātisko priekšstatu izskaidrošana un gatavība apgūt matemātiku:
1) Priekšmetu skaitīšana uz priekšu un atpakaļ no noteiktā skaita (0-10)
2) Izpratne par skaitļu rindu - kurš skaitlis ir iepriekšējais un nākamais, divi vai trīs lielāki un mazāki.
3) Zināšanas par skaitļiem no 0 līdz 10 un to sastāvs.
4) Zināšanas par matemātiskām zīmēm +, -, =, prasme tās izmantot.
5) Spējas salīdzināt skaitli un priekšmetu skaitu.
6) Spēja sastādīt uzdevuma nosacījumus un tos atrisināt (saskaitīšana un atņemšana).
7) Zināšanas par pamata ģeometriskajām figūrām un to sadalīšanu 2 un 4 daļās.
8) Orientēšanās burtnīcas rūtiņu lapā.

Bērna redzesloks un vēlme mācīties:
1) Bērnam jāzina dzīvesvietas adrese, tālruņa numurs, vecāku pilns vārds un ģimenes sastāvs.
2) Izprast profesijas un nodarbošanās veidus.
3) saprast, kā uzvesties uz ielas, sabiedriskās vietās.
4) Zināt gadalaikus, mēnešu nosaukumus, to secību, sezonālās parādības, nedēļas dienas.

Kā noteikt kritērijus bērna psiholoģiskai gatavībai skolai?
Sociāli psiholoģiskā gatavība skolai:
1) Izglītības motivācija (ir vēlme doties uz skolu, izpratne par izglītības procesa nozīmīgumu un apmācības nepieciešamību, ir interese un tieksme pēc jaunām zināšanām).
2) spēja komunicēt ar vienaudžiem un pieaugušajiem (pirmsskolas vecuma bērns ir sabiedrisks, viegli kontaktējas, neizrāda agresiju, zina, kā izkļūt no esošajām situācijām, atzīst pieaugušo autoritāti).
3) bērns saprot mācību pozīciju (uzmanīgi klausās, var precizēt uzdevumu, ja kaut kas nav skaidrs).

Skolai nozīmīgu psiholoģisko funkciju attīstība:
1) Bērnam ir attīstīta roka, viņš prot turēt pildspalvu, prot strādāt ar šķērēm.
2) Attīstīta koordinācija, orientācijas izjūta (mazulis atšķir vārdu "augstāk - zemāk", "uz priekšu - atpakaļ", "pa kreisi - pa labi" nozīmi).
3) Ir pilnveidota paralēles koordinācija acs - roka (bērns zina, kā pareizi pārzīmēt figūras, vienkāršus zīmējumus, attēlus no piemēra burtnīcā).
4) Strādā loģiskā domāšana un patvaļīgā atmiņa, prot atrast atšķirības, līdzības, apvieno objektus grupās pēc jebkādiem kritērijiem, savienotu materiālu pēc noteiktiem simboliem: vārds-attēls, vārds-darbība-rīcība.
5) Spēj koncentrēties darbam, kas tiek veikts no 15 līdz 20 minūtēm.
6) Patvaļīgas atmiņas attīstība (spēja netieši iegaumēt: saistīt iegaumēto materiālu ar noteiktu simbolu: vārds-attēls vai vārds-situācija).

Saistītās zināšanas, kas nepieciešamas pirmsskolas vecuma bērnam viņa sagatavošanās laikā skolai
Roku mazo muskuļu attīstība:
1) prasme salikt konstruktorus;
2) prasmes strādāt ar šķērēm, plastilīnu;
3) zīmēšana albumos (ar zīmuļiem, krāsām).

Izziņas spēju attīstība (atmiņa, uzmanība, uztvere, domāšana).
Nodarbības notiek divas reizes nedēļā. Vienu no tām mūsu skolotājs veltīs lasīšanas mācīšanai + runas, lasītprasmes un rakstīšanas attīstībai. Otrā nodarbība ir matemātiska.

Dienu pēc dienas jūsu mazulis veiks patstāvīgus “atklājumus” un aktīvi piedalīsies mācību procesā, un mūsu talantīgie skolotāji radīs visus apstākļus jūsu bērna daudzveidīgai attīstībai un viņa personīgajām uzvarām.