Art-terapia в Риге

Mākslas terapija ir metožu, paņēmienu un to formu komplekss, ko mūsu skolotāji izmanto, lai pilnībā attīstītu bērna psiholoģisko veselību vai pielāgotu esošās īpatnības vai novirzes.

Skolotāja darba ar bērnu galvenā sastāvdaļa ir māksla visdažādākajās izpausmēs. Radošums palīdz ne tikai atpazīt bērna psiholoģiskās problēmas, ja tādas ir, bet arī novērst to rašanos, lai tās nekļūtu par šķērsli tālākajā pieaugušā vecumā.

Mākslas terapija cīnās pret kompleksiem un bailēm, fobijām, tā palīdz paaugstināt pašnovērtējumu, tai ir nomierinoša iedarbība, dod impulsu introspekcijai. Un tas viss pateicoties tam, ka, ienirstot radošajā darbībā, mazulis ne tikai rada konkrētu produktu, bet arī iemācās rīkoties atbilstoši plānam, sasniegt savu mērķi, atrast alternatīvu.

Dažādām mākslas terapijas formām ir labvēlīga ietekme uz šādām problēmām:
• aizkavēta runas attīstība (ZRR)
• aizkavēta psiho-runas attīstība (ZPRR)
• bērna attīstības neatbilstība viņa vecumam.

Mēs strādājam arī ar bērniem ar invaliditāti, autiskiem mazuļiem, bērniem, kas nerunā, vai kuriem ir cerebrālā trieka, Dauna sindroms, uzmanības deficīta traucējumi un hiperaktivitātes traucējumi (ADHD).

Nodarbību laikā ir iespējams atklāt bērna “iekšējo es”, iegūt iespēju attīstīties, izgudrot, fantazēt, izklaidēties.

Vecums nodarbībām no 3 gadiem.

Mākslas terapijas virzieni
Izoterapija
Citiem vārdiem sakot, šī ir vizuālā māksla, viena no visizplatītākajām metodēm mūsdienās. Zīmēšana palīdzēs bērnam tikt galā ar iekšējiem konfliktiem, izmest negatīvismu un dusmas, aizvainojumu, iegūt sabiedrības apstiprinājumu, atrast sevi, pārvarēt atslāņošanos un kompleksus.

Tēmai, stilam un procesā izmantotajiem materiāliem nav nozīmes, jo bērns stundas laikā var zīmēt abstrakcijas. Tēlotājmāksla bērniem ir tikai atradums, pat vismazākie var radīt attēlus, zīmējot, piemēram, ar pirkstiem.

Pasaku terapija
Nodarbības laikā speciālists piedāvā mazulim noklausīties interesantu pasaku, stāstu, līdzību. Stāsti satur daudz noderīgas informācijas, ko mazulis var iegult savā dzīves scenārijā.

Lai darbību komplekss būtu pilnīgs, tajā jāiekļauj ne tikai pasaku klausīšanās un apspriešana, bet arī jāietekmē bērna iztēle: jūs varat aicināt bērnu turpināt stāstu patstāvīgi vai pat izdomāt savu no paša sākuma. Šādas nodarbības laikā mazais bērns ne tikai atbrīvojas no bailēm, bet arī “izmēģina” varoņu tēlus, viņu izturēšanos un rīcību. Pēc vecāku pieprasījuma mūsu skolotājs var sacerēt pasaku par konkrētu bērnu, apspēlējot tajā esošo problēmu, un kopīgi ar bērnu to risināt.

Smilšu terapija
Viena no psihoterapeitiskajām, psihokorekcijas un attīstības metodēm, kuru mērķis ir ar radošumu un rotaļām risināt personiskas problēmas. Metodes pamatā ir neverbālās (kompozīcijas konstruēšanas process) un verbālās (stāsts par gatavu kompozīciju, stāsta rakstīšana vai pasaka, kas atklāj kompozīcijas nozīmi) apvienojums bērnu izteiksmē.
Nodarbību laikā bērnam ir pilnīga rīcības un izteiksmes brīvība - jūs varat veidot un iznīcināt smilšu skulptūras, rakt, pārbērt smiltis, izmantot rotaļlietas un improvizētus līdzekļus. Galvenie izmantotie materiāli ir smiltis, ūdens un miniatūras figūras.
Smilšu terapijas galvenā priekšrocība ir tā, ka mazulis var izpausties radoši, bez īpašām prasmēm vai dotībām.

Mūzikas terapija
Mūzika iedvesmo, nomierina, aizrauj, tā rada dažādus terapeitiskos efektus. Šīs vai citas skaņas tieši ietekmē cilvēka nervu sistēmu, izraisot dažādas fizioloģiskas reakcijas un emocijas. Piemēram, viena muzikālā kompozīcija paātrina pulsu un elpošanu, rada dzīvespriecīgu noskaņu, bet otra palīdz personai pilnībā atpūsties. Terapija ar mūziku var būt gan individuāla, gan grupās.

Spēļu terapija
Lieliska metode emocionālu un uzvedības traucējumu ārstēšanai vai koriģēšanai bērniem, kuras pamatā spēle ir veids, kā bērnam mijiedarboties ar ārpasauli. Spēļu terapijas galvenais mērķis ir dot impulsu viņu pieredzes izpausmei bērnam vispieņemamākajā veidā, kā arī radošās aktivitātes izpausmei, risinot sarežģītas dzīves situācijas, "izspēlējot" vai modelējot spēles procesā.

Mākslas terapijas nodarbības palīdz ar šādiem traucējumiem:
• samazināta ēstgriba
• slikts miegs, murgi, hronisks nogurums
• slikti attīstīta smalkā motorika
• histērijas, nepaklausība, niķošanās, agresija, nemiers
• logoneiroze (stostīšanās), runas attīstības aizkavēšanās, kā arī citas runas problēmas
• bieža raudulība (bez iemesla)
• depresija, aizkaitināmība, psihosomatiski traucējumi
• grūtības ar socializāciju, komunikāciju, adaptāciju komandā, bērnu greizsirdību (pret vecākiem, brāļiem, māsām)
• smaga stresa sekas, zaudējumu pārdzīvojumi (tuvinieku vai mājdzīvnieku)
• bērna emocionālās grūtības, zems pašnovērtējums, kautrība, šaubas par sevi
• hiperaktivitāte, komunikācijas grūtības; adaptācijas grūtības bērnudārzā

Izmantojot nodarbības, mēs redzam šādas izmaiņas mūsu skolēnos:
• uzlabojas vispārējais bērna emocionālais stāvoklis
• uzmācīgas bailes, negatīvas emocijas, raizes pazūd
• attīstās iztēle, aug radošums
• attīstās domāšana, runa, atmiņa, uzmanība, smalkās motorikas
• pieaug pašnovērtējums un pašpārliecinātība
• pielāgošanās jaunajā sociālajā vidē ir vieglāka (bērnudārzs)
• uzlabojas attiecības ar radiniekiem
• veidojas pozitīvas rakstura iezīmes

Protams, jums jāatceras, ka katram bērnam ir savs pozitīvā rezultāta līmenis, tas ir atkarīgs no kursa sākumā izvirzītajiem mērķiem un sākotnējās problēmas sarežģītības. Mākslas terapijas nodarbības ļauj pareizi un delikāti palīdzēt bērnam risināt viņa problēmas, katram atsevišķam gadījumam mēs izvēlēsimies pareizo korekciju vienam vai otram mākslas terapijas veidam.

Nodarbības palīdzēs bērniem apzināties ar savu “es”, pieņemt to, izprast viņu vietu pasaulē, iepazīstināt viņus ar dažādām mākslas formām un paaugstināt viņu radošo potenciālu.